nieuwsbrief 20 december
In deze nieuwsbrief
- Voorwoord
- Adventstijd
- Een ochtend in de eerste klas
- Schoolhond
- Féline bij Serious Request
- Ouderacademie
- Nieuwe collega Bas
- ingezonden
Agenda
21 januari | studiemiddag | |
29 januari | algemene ouderavond | |
31 januari | studiedag | |
17 - 21 februari | voorjaarsvakantie |
Lieve ouders,
Kerst heeft altijd een bijzondere plek in mijn hart gehad. Het brengt me terug naar dierbare herinneringen uit mijn jeugd.
Op de “bijenranch” van mijn vader, gelegen aan de rand van het Zwarte Woud, was er een stukje grond waar we samen jonge, witte dennen hebben geplant. Jaren later brak het moment aan dat ik elk jaar met mijn vader een kerstboom mocht uitzoeken voor ons eigen huis. Samen gingen we meestal vroeg in de ochtend naar die plek, vol trots kozen we de perfecte meestal natte of besneeuwde boom, en brachten hem mee naar huis om hem bij de open haard te versieren. Het werd een traditie van warmte en verbondenheid.
Nu, vele jaren later, zijn die bomen uitgegroeid tot reuzen en koopt mijn vader met zorg een boom voordat wij vanuit Nederland arriveren. De traditie is veranderd maar de essentie ervan blijft: de warmte van samenzijn rondom de kerstboom. Elk jaar versieren we nog steeds samen de boom, gevuld met kerstballen die elk hun eigen verhaal vertellen. Dat moment, met zijn vertrouwde rituelen, voelt als een van de hoogtepunten van het jaar. Kerst verbindt ons met herinneringen en laat ons tradities doorgeven aan toekomstige generaties.
Kerst is ook een tijd van verstilling, bezinning en zorg voor elkaar. Een feest waarin we willen stilstaan bij wat echt belangrijk is...
In een wereld waarin vrede en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn, is dat betekenisvoller dan ooit.
Ik wens jullie allen een zalige, sprankelende en gezonde kerst. Dat het een tijd mag zijn van warmte, liefde en het maken van nieuwe herinneringen. En natuurlijk iedereen bedankt voor de fijne samenwerking en een mooi einde van het jaar!
Met hartelijke groet,
Constanze
Luciaspel klas 2
Adventstijd
Donker is de aarde, de bomen zijn nu kaal
Voor het kwaad bewaar’ ons de dapp’re Michaël, de dapp’re Michaël
Heilige Sint Maarten, hij schonk ons offerkracht
Advent is nu gekomen en heel de wereld wacht, en heel de wereld wacht
Nicolaas wil helpen een beter mens te zijn
Opdat het kerstlicht strale in onze harten rein, in onze harten rein
Dit lied zingen we vaak, in deze tijd van het jaar. Michaël heeft ons de moed geschonken om vanuit de zomer weer de donkere tijd in te gaan, om weer naar binnen te keren. Sint Maarten leerde ons te delen en goed te doen. Sinterklaas gaat weer een stapje verder, de cadeaus worden persoonlijker, gedichten en surprises helpen ons een spiegel voor te houden, mild en vriendelijk. Wat zijn je sterke kanten, je kwaliteiten en waar moet nog aan gewerkt worden, opdat het kerstlicht ook binnen ons kan gaan stralen? Hiermee is het Sinterklaasfeest onlosmakelijk verbonden met de Adventstijd.
De Adventstijd begint altijd vier zondagen voor kerstavond. Zo vieren we op school elke maandag het begin van een nieuwe Adventsweek.
- de 1e week van Advent staat in het teken van stenen en mineralen
In de zaal hebben we gezongen en heeft juf Adry het verhaal van het ezeltje verteld.
- de 2e week van Advent staat in het teken van het plantenrijk
In deze week was ook het Luciafeest en heeft klas 2 het Luciaspelletje voor de onderbouw en de ouders van de 2e klas opgevoerd.
- de 3e week van Advent staat in het teken van de dieren
De eerste klas hebben op de maandag van de 3e advent hun eerste optreden op het grote toneel voor een volle zaal gehad. Het kerstspelletje van klas 1.
- de 4e week van Advent (valt dit keer in de kerstvakantie) staat in het teken van de mens
De Germanen zagen in deze tijd een nieuw begin, de strijd van Michaël komt dan tot een eind. Het woord Advent komt van het Latijnse woord: adventus – dit betekent komst. Hiermee wordt bedoeld: de komst van het licht op aarde, de Adventstijd is een tijd van hoopvolle verwachting, stilte na de stormen van de herfsttijd. Wij zijn op weg naar de langste nacht, het licht wordt steeds schaarser. We keren in deze tijd naar binnen toe.
Dit wordt bij de kleuters heel mooi ervaren, door het lopen van het Adventstuintje, aan het begin van de adventstijd. In het donker met mooie klanken van de lier, komen de kinderen samen en lopen het spiraal, naar binnen om je eigen lichtje te laten branden… en dan weer terug, waarbij je je lichtje in de spiraal neerzet.
Wij wensen iedereen een mooie vierde advent en kersttijd toe…
Een ochtend in de eerste klas
Buiten is het koud en guur. In de klas staat de verwarming aan. Iedereen komt binnen en zoekt een plekje met een van huis meegenomen kussen. De klas is donker, maar de kerstverlichting en een schemerlamp zorgen voor precies genoeg licht om te lezen. Lekker tegen de warme verwarming aan of onder het bureau van de meester. Er wordt druk gelezen, nu de kinderen alle letters hebben geleerd. Sommige woorden klinken nog wat hakkelig, letter voor letter, maar hier en daar beginnen de woorden en zinnen soepel te ‘stromen’.
Dan klinkt de schoolbel. Het lezen is voorbij! Iedereen zoekt zijn eigen plek aan zijn tafeltje. We zeggen samen de spreuk en zingen liedjes over Jozef en Maria, de herdertjes en Midden in de winternacht. Dit zijn ook de liedjes die tijdens het kersttoneelstuk worden gezongen.
Daarna is er even tijd om iets te vertellen.
“Leest de hele school ook als wij lezen?” vraagt een jongen achter in de klas.
“Ik ben over 20 nachtjes jarig!” roept iemand enthousiast.
“Wij gaan dit weekend naar opa en oma,” voegt een ander toe.
Een meisje lacht en zegt: “Ik ben altijd bij mijn oma, want die woont bij mij!”
Als iedereen heeft verteld wat hij of zij wil delen, is het tijd voor het dictee, maar niet zomaar een dictee. Een sneeuwballendictee! Iedereen krijgt een blaadje met een letter erop. Zodra de meester het sein geeft, gooit iedereen zijn sneeuwbalpropje naar het bord. Daarna pakt elk kind een andere sneeuwbal, vouwt die open en schrijft de letter in zijn schrift.
Daarna is het tijd om te bewegen én een nieuwe klank te leren! Heel stil lopen we door de school, en zodra we door de voordeur zijn, rennen de kinderen naar het buitenlokaal. Daar leren we de nieuwe klank. De kinderen zijn verbaasd: hebben we niet al alle letters geleerd?
In het buitenlokaal schaaft de meester houtkrullen van een stuk hout. Daarna mag iedereen het proberen en zijn eigen houtkrul schaven. Terwijl de krullen vallen, klinkt de nieuwe klank door het lokaal: “sch, sch, sch, sch, sch...”
Terug in de klas bedenken we samen woorden met de klank ‘sch’. Deze schrijven we zorgvuldig op in het periodeschrift.
Schoolhond Loet
Tien weken oud was Loet (Spaanse waterhond) toen hij voor het eerst bij ons op school kwam wennen. Inmiddels is Loet één jaar oud en zijn de ervaringen met hem dusdanig positief dat hij nu officieel onze ‘schoolhond’ is.
Ongeveer één keer per week komt Loet op school. Hij is altijd aangelijnd en wordt begeleid door juf Susan.
Hoe het is om een schoolhond te hebben kunnen de kinderen natuurlijk het beste zelf vertellen:
‘Loet helpt mij als ik verdrietig ben. Ik knuffel dan met hem en voel me weer fijn.’
Lucie, klas 2
‘Als ik de school binnen kom en hem zie dan denk ik: Loet!!!!!!!!!!!. Ik vind Loet superaardig en wil heel veel met hem knuffelen’.
Tomás, klas 3
Als ik met Loet naar mijn klas mag lopen dan voel ik mij: ‘goed’.
Ynze, Michaëlklas
‘Ik vind het leuk om Loet in de pauze trucjes te laten doen zoals ‘zit’. Loet luistert alleen als je heel duidelijk bent. Het voelt fijn als Loet er is.’
Sonne, klas 1
‘Ik vind het leuk dat wij een schoolhond hebben want dat komt niet in alle scholen voor.
Loet is gewoon heel lief en goed getraind’.
Robin, Klas 5
‘Ik vind honden spannend, maar ik ga wel kijken als de andere kinderen trucjes doen met Loet, dat vind ik leuk om te zien’
Sis, klas 3
‘Als ik even gestrest ben dan aai ik Loet en dan voel ik mij beter. Volgens mij vindt Loet het ook fijn om aandacht te krijgen’.
Inne, klas 6
Mocht je verdere vragen hebben over de schoolhond, dan kun je contact opnemen met juf Susan (sdotter@arhbergen.nl)
Féline bij Serious Request
Metabole ziekten zijn de meest dodelijke ziekten onder kinderen in Nederland. Veel kinderen halen hun eerste verjaardag niet eens, en elke dag wordt er een kindje met een metabole ziekte geboren.
Bij Féline, uit de Michaëlklas, is de metabole ziekte LARS (Ilfs-1) gediagnosticeerd. Ze maakt zelf geen Leucine aan. Hierdoor loopt ze achter in groei en ontwikkeling en is veel moe. Ze heeft een speciaal eiwitrijk dieet en krijgt vijfmaal daags medicatie. Ze moet regelmatig naar het ziekenhuis voor controles.
Er is helaas nog weinig bekend over deze metabole ziekte, alleen met onderzoek zullen we achter de optimale behandeling komen.
Als het onderzoek in dit tempo doorgaat, geloven artsen dat metabole ziekten binnen 10 jaar sneller te vinden, behandelen en zelfs te genezen zullen zijn.
Met deze actie willen we geld ophalen voor onderzoek zodat alle kinderen met een metabole ziekte weer een toekomst hebben en kind mogen zijn.
Elke donatie, groot of klein, zorgt dat we een stap dichterbij zijn naar een wereld waarin metabole ziekte behandelbaar zijn.
Algemene ouderavond 29 januari - Lezing liefdevol begrenzen -
Loïs Eijgenraam
Veel ouders en andere opvoeders vragen zich af hoe je kinderen grenzen geeft. Ook kan de vraag klinken òf je kinderen wel grenzen moet geven. Hoe komt het dat wij als opvoeders ons daar in deze tijd onzeker over kunnen voelen? Hoe komt het dat onze eigen (groot) ouders het zo anders deden dat opvoeders in de huidige tijd?
Tijdens de lezing gaan we met elkaar kijken naar het belang van het geven van grenzen op zo’n manier dat dit vanuit liefde voor het kind gedaan wordt. We volgen in volgelvlucht de ontwikkeling waar een kind tijdens de zwangerschap, geboorte, vroege kinderjaren tot het moment dat ze uitvliegen door heen gaat.
Als we grenzen willen geven aan kinderen, is het fijn te weten op welke manier je dit kunt doen. De opvoedingsstijl van de ouders/opvoeders kan daarbij richting geven. We weten dan ongeveer wat we als opvoeders willen. Daarbij komen we ook de wil van ons kind tegen. Jij wil iets, het kind wil iets. Hoe kan je deze willen, passend bij de leeftijd op elkaar afstemmen? Of te wel; hoe kunnen we de wil van ons kind opvoeden?
De lezing sluiten we door te kijken naar de vraag; wie voedt wie op? Voeden wij ons kind op of voedt ons kind ons op? Of te wel; is misschien het moeilijkste van opvoeden om jezelf op te voeden? En wat kan daarbij behulpzaam zijn?
Na de lezing is er gelegenheid om vragen te stellen en als tijdgenoten te luisteren naar wat andere ouders/opvoeders bezig houdt.
Ouderacademie
Onze school staat voor leren en groeien, niet alleen voor de kinderen maar ook voor ons als gemeenschap. Dit jaar hebben we hiervoor de ARH-Ouderacademie geïntroduceerd: een inspirerend platform dat naast onze reguliere ouderavonden ruimte biedt voor verdiepende lezingen en workshops. Deze bijeenkomsten zijn toegankelijk voor alle ouders en andere geïnteresseerden.
Tijdens de avonden nemen we jullie graag mee in de wereld van de antroposofie, waarbij kennis en praktijkervaring samenkomen.
Heb je vragen, ideeën, of wil je je opgeven voor onderstaande reeks? Neem dan contact op met Bettina Elke of Bijoux Bout, die de coördinatie verzorgen van de ouderacademie. Je kunt Bettina of Bijoux bereiken via e-mail: vlinderkind@protonmail.com of bout@arhbergen.nl
Vormtekenen
21 – 28 januari en 4 – 11 februari 2025 - dinsdagavonden van 19.30 tot 21.30 uur.
Vormtekenen is de sleutel tot de magie en de kracht van de vorm. Het maakt energie zichtbaar. Vanaf klas 1 volgen de leerlingen vormtekenlessen. In deze eerste fase wordt hiermee het schrijfonderwijs ondersteund. Immers, er wordt hard gewerkt aan de oog/hand coördinatie.
De taal van de lijn wordt verder ontwikkeld door steeds moeilijkere vormen te oefenen. Uiteindelijk monden de oefeningen uit in o.a. de meetkunde lessen in klas 6. Alles is gebaseerd op bewegingen die tot in een lijn verstillen. Oftewel een gestolde beweging, zichtbaar op papier.
Beste ouders, geef je op en doe mee! Inspanning en ontspanning.
De kosten zijn slechts € 10,00 voor vier avonden.
Dick Bruin
(auteur van o.a. het boek ‘ Vormtekenen’ uitgegeven bij Nearchus en Waldorf Publications U.S.A.)
We hopen jullie te mogen verwelkomen op de Ouderacademie!
Nieuwe collega
Beste ouders
We hebben elkaar al even op het schoolplein ontmoet. Zo halfverwege het schooljaar beginnen is een vliegende start, ik neem nu even de tijd om mij verder voor te stellen.
‘s Ochtends pak ik het liefst de fiets om naar school te gaan. Ik fiets dan vanuit de Overdie in Alkmaar, waar ik samen met mijn vriendin en dochter Juno woon, door de weilanden naar Bergen.
In het weekend zijn we vaak op het strand te vinden om te surfen of aan het klimmen in de klimhal. Verder hou ik van muziek en speel gitaar, deze neem ik ook graag mee de klas in.
Na 12 jaar in het basisonderwijs en een aantal jaar in de zorg als ambulant begeleider van kinderen en jong volwassenen was het een mooi moment om in de Michaëlklas te starten.
Ik heb er zin in om samen verder te gaan met dit schooljaar.