nieuwsbrief 25 oktober
In deze nieuwsbrief
- Voorwoord
- Michaëlsfeest
- Kinderboekenweek
- ARH-ouderacademie
- Voorstellen Sara
- Ingezonden
Agenda
28 oktober t/m 1 november | Herfstvakantie | |
4 november | Studiedag | |
19 november | studiemiddag |
Beste ouders,
De herfst heeft zich inmiddels volop aangediend. De bladeren verkleuren, en hoewel de zon steeds lager aan de hemel staat, verwarmt ze ons nog. Dit seizoen nodigt ons uit om samen de natuur in te gaan—kastanjes te rapen, paddenstoelen te ontdekken, en te genieten van de stille schoonheid om ons heen.
Op school zijn de Gouden Weken afgerond en hebben de klassen hun ritme gevonden. We hebben samen prachtige momenten beleefd, zoals het vieren van het Michaëlfeest en de Kinderboekenweek. Ook gaat de nieuwbouw voorspoedig; het sedumdak is gelegd en na de herfstvakantie hopen we de oplevering te vieren.
Daarnaast is de verwachting dat de gemeente na de vakantie de parkeerplekken voor de bakfietsen gereed heeft. We gaan na de vakantie een Verkeersweek houden, waarin we samen aandacht besteden aan de verkeersregels, zeker nu de dagen korter worden. Denken jullie er nog aan dat maandag 4 november een studiedag is?
Voor nu wens ik jullie een hele fijne herfstvakantie toe, vol rust en mooie momenten met elkaar.
Met hartelijke groet,
Constanze Kappelmann
Michaëlsfeest
Door de ogen van Mea, Lotte en Leonoor uit de 6e klas
Mea
Ik ben Mea, Ik vond Michaël geweldig.
Je mag het voorbereiden, je mag het overige snoep opeten en het is leuk om het met iemand samen te doen. Ik zat met Talja ze is geweldig , het is natuurlijk wel wat moeilijker want ze kan niet rennen maar het is ons wel gelukt.
Meester vertelde ons al dat Michael eraan kwam in de 5de klas.
Talja en ik dachten nergens anders meer aan, wij deden wel 4 weken over de voorbereiding.
Uiteindelijk hadden we het spelletje ¨Raak de Draak ¨ bedacht.
Ik weet nog dat ik de kop van de draak was en dat Ynze het toen zo spannend vond.
En ik zag het en ik hoopte, vurig, dat hij me wilde verslaan.
Hij vond de moed en heeft de draak overwonnen!
Ik vond het zo leuk, voor mij is het waarschijnlijk de laatste keer .
Dus geniet van elke seconde op de basisschool.
Lotte
Ik vond het zo leuk om het Michaëlsfeest te mogendoen. Er waren dit jaar hele leuke pelletjes. Ik had het spel: Zoek de drakenschat en ontwijk de lasers. Ik deed het samen met Alice en Celine het was echt super leuk, toen we gingen liggen op het zand.
Toen de andere klassen kwamen, was het zo dat ik in de bosjes ging zitten wachten, met een paar andere kinderen. Wat ik daar deed? nou ik ging wachten tot alle klassen er waren, en ging op het moment, nadat Evan het verhaal had verteld, uit het bosrennen omdat de
draak achter me aan kwam en riep ik: “De draak de draak komt er aan!” en soms gilden we
zelf.
Op dat moment rende ik het bos in naar de plek waar m´n spelletje was. Maakte ik me klaar en lag rustig in de hut die we hadden gemaakt. Ik ging de eerste uitleg geven.
De regels zijn: niet de lasers aan raken en ook niet om de lasers heen.
Na 6 groepjes was het tijd om te eten, daarna waren er nog 2 groepjes, daarna waren we klaar en toen ging ik met Alice en Celine het spel opruimen.
Toen waren we klaar kregen we een zakje chip´s van meester en gingen terug naar huis.
Leonoor
Het Michaëlsfeest vind ik een van de leukste feesten. Het is altijd super leuk. We vierde het altijd bij de bokkeweitjes maar dit was onze laatste keer en wij mochten de spelletjes organiseren.
Ik zat in een groepje met Lisa en Dide Ik deed het spelletje drakenmaag en dan had je een draak en dan moest je grabbelen in de kartonnen draak en dan moest je het gaan voelen wat er in zat. Er zat ook water met meel in. Dat was echt een heel vies papje.
Aan het begin moesten we eerst al de spelletjes neerzetten en klaar maken. Daarna hoorden we de anderen klassen aankomen dus toen moesten we heel snel naar het veld om daar te gaan liggen. Uiteindelijk kwam de draak , toen moesten we heel hard weg rennen. Ons spelletje stond op de heuvel en dat was echt de beste plek van echt iedereen. Evan vertelde toen het verhaal dat de draak ons had aangevallen en dat de kinderen de draak moesten verslaan en werden de groepjes verdeeld.
De groepjes mochten naar de spelletjes toe en uiteindelijk ging de bel en toen mochten we lekker appelflappen en pannenkoeken eten. Daarna gingen de spelletjes weer verder en toen ongeveer een uurtje daarna ging de bel weer en het groepje van Ynze had gewonnen en hij mocht de draak verslaan. Het was echt heel leuk.
Michaëlsfeest Kleuters
Op vrijdag 27 oktober vierden wij in de klas ons Michaëlfeest. De sfeer is altijd heel bijzonder, we genieten van de oogst van de natuur. Beukennootjes, de eerste verkleurde bladeren, kastanjes, maar ook appels die we ook nog zelf hebben geplukt van onze appelboom van ons plein. Dan is de cirkel echt rond. Onder begeleiding van Maaike hebben de kinderen appelmoes gemaakt. Er waren appelflappen gebakken die ons heerlijk smaakte. En ze gingen schoon op….
In de aula hebben we allerlei liedjes gezongen en met onze zwierezwaaiers gespeeld. Het was ochtend met een gouden randje.
Juf Esther
Kinderboekenweek
Maandag 7 oktober startten we met de Michaëlsklas en klas 1 t/m 6 in de aula om de Kinderboekenweek op school te openen. Helemaal volgens het thema, want er waren alleen maar eigenwijze mensen aanwezig.
Er werd in de klassen veel gelezen, boeken gepromoot, gedichten en liedjes over het thema gemaakt, posters gemaakt en opgehangen over favoriete boeken.
Op dinsdag en donderdag lagen en zaten er overal door de school kinderen te lezen onder dekentjes, op kussens en met knuffels.
Woensdag was de voorleeswedstrijd. Uit klas 2 was Layla de kandidaat. In het juryrapport stond dat ze goed en rustig voorlas en een hele fijne voorleesstem heeft. Emma uit klas 5 nam het boek, ‘Juffrouw Pots’, toen over en las rustig en met een hele goede intonatie voor. Haar klas had zelfs spandoeken gemaakt om haar geluidloos aan te moedigen. Uit klas 6 las Tommy voor. Duidelijk, goede intonatie en regelmatig kijkend naar zijn luisterend publiek. De wedstrijd is, na een lastig juryberaad, gewonnen door Tommy.
Ook was er weer een kinderboekenmarkt. Wederom een groot succes. Veel kinderen gingen met nieuwe boeken naar huis. En klinkende muntjes in portemoneetjes.
ARH-ouderacademie
Beste ouders en belangstellenden,
Voor de zomervakantie nodigden wij u uit voor onze ARH-academie.
Onze school is een gemeenschap waarin wij met- en van elkaar kunnen leren.
De ARH-academie wil een bijdrage leveren aan deze ontwikkeling. Zij stimuleert dit middels het organiseren van cursusavonden/lezingen voor ouders en belangstellenden.
Wij verdiepen ons op deze momenten in het Vrijeschool onderwijs, de Antroposofie en onze kinderen. Daarnaast bieden wij tijdens deze ontmoetingen ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.
Onze eerste cursus is reeds voltooid.
De schilderavonden, geleid door Dick Bruin, zijn goed bezocht en hebben mooie inzichten, nieuwe (schilder)kennis, bijzonder ontmoetingen en verbinding gebracht. Wij zien uit naar een mooi vervolg.
In het begin van het nieuwe kalenderjaar zal Dick Bruin terugkeren naar de ARH-academie om een viertal avonden Vormtekenen te geven.
Dit zijn de data: dinsdag 21 en 28 januari, 4 en 11 februari 2025, van 19.30 - 21.30.
Je kunt je voor deze cursus alvast opgeven.
Verder verheugen we ons erop dat Loïs Eijgenraam op 29 januari om 20.00u weer een lezing voor ons gaat verzorgen.
Voor komend voorjaar hebben we nog meer lezingen met inspirerende sprekers gepland. Hierover later meer.
Voor verdere suggesties, vragen of opgave voor de cursus/lezing, nodigen wij u uit contact op te nemen met Bettina Elke:
Vriendelijke groet,
ARH-academie commissie
Voorstellen Sara
Mijn naam is Sara en dit jaar mag ik mijn afstudeerstage doorbrengen in de kleuterklas van Ingrid.
Ik ben opgegroeid in een grote familie met veel neefjes, nichtjes, broers en zusjes. En hoewel ik vroeger altijd ‘schooltje’ met hen wilde spelen (en graag de juf wilde zijn), had ik niet bedacht om juf te worden, en al helemaal niet in de kleuterklas. Totdat ik in mijn tussenjaar als onderwijsassistent ging werken op deze school. Dat vond ik zo leuk, dat ik de vrijeschool pabo ben gaan doen in Leiden. Daar ben ik ook gaan wonen in een prachtig klooster, wat nu een studentenhuis is.
Voor mijn stage woon ik weer even terug bij mijn ouders, broer, broertje en twee zusjes in Anna Paulowna. Het reizen ben ik gewend, want ik heb ook op de bovenbouw in Bergen gezeten. Ik heb nu wel de luxe dat ik met de auto op en neer kan.
Voor mijn afstudeerrichting heb ik gekozen voor de kleuterspecialisatie. Ik word er heel enthousiast van om in de belevingswereld van de kleuter te stappen en te kijken hoe ik op een kunstzinnige manier het onderwijs voor deze jonge kinderen kan vormgeven.
Ik houd van muziek, zingen, verhalen, gedichtjes, (taal)grapjes en buiten zijn en dit neem ik graag mee naar de klas. Daarnaast houd ik ook van een goede kop koffie in de zon, lekkernijen bakken, met vrienden en familie zijn en struinen door de kringloop.
Ik heb er zin in en ga met veel vertrouwen mijn afstudeerstage in!
Ingezonden
Euritmietherapie
Beste mensen,
Bij het kind helpt de euritmietherapie bij vele problemen zoals: dyslexie, concentratie- en leerproblemen, gedragsproblemen, houdingsproblemen, hypersensitiviteit, AD(H)D, stoornissen in het autistisch spectrum, psychische problemen zoals angsten en onzekerheid, etc. Maar ook bijvoorbeeld als het kind vaak verkouden is, al dan niet met oorpijn. Ook voor de meest uiteenlopende klachten/ziektes bij volwassenen is het een zeer werkzame therapie. De allermeeste aanvullende verzekeringen vergoeden de euritmietherapie.
Maar met dit schrijven wil ik u in het bijzonder informeren over de mogelijkheden van de euritmietherapie omtrent zwangerschap en alles wat daarmee samenhangt.
Een maand geleden heb ik daar een prachtig bijscholingsweekend voor mogen volgen.
Er zijn modules voor o.a.:
De vruchtbaarheid
·Om de vruchtbaarheid van zowel de vrouw als de man in het algemeen te bevorderen.
·Om specifieke problemen bij de vrouw te behandelen, zoals: problemen bij het vrijkomen van de eicel, problemen bij verstopping van de eileiders en bij endometriose
De zwangerschap:
·Om te bevorderen de zwangerschap door de 9 hiërarchieën te laten begeleiden.
·Om complicaties te behandelen, zoals zwangerschapshyper- of hypotensie, misselijkheid, zwangerschapsdiabetes, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar ook op het psychische vlak zoals angst, onzekerheid of depressie
De geboorte:
·Bij een verkeerde ligging
·Weeën opwekkende- of remmende oefeningen
Na de geboorte:
·Voor het herstel van de baarmoeder
·Borstvoeding
·Stemmingsstoornissen bij de moeder, zoals postnatale depressie
·Babyslaap
U kunt vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie, natuurlijk ook voor andere aandoeningen en klachten. Bij vrijwel alle klachten en aandoeningen zowel lichamelijk als psychisch helpt de euritmietherapie, ook bij die klachten die nog niet begrepen zijn.
Sjaak Groot 06-21500853